31 اکتبر 2023- تجزیه و تحلیل یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده نشان داد که در فاصله ی کوتاهی از شروع فلش مانیتورینگ گلوکز (FGM) کنترل قند خون و رضایت از ادامه درمان در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 (T2D) که تحت درمان با انسولین نبودند، بهبود یافت.

فلش مانیتورینگ گلوکز که به آن نظارت مداوم بر گلوکز با اسکن متناوب (isCGM) نیز می‌گویند، نوعی دستگاه نظارت بر قندخون است که می‌تواند سطح گلوکز را در مایع بینابینی زیر جلدی از طریق سنسوری که در پشت بازو بیمار متصل می شود، اندازه‌گیری کند. این دستگاه به بیماران اجازه می دهد تا روند فعلی قند خون خود و نموداری از قند خون های خوانده شده در 8 ساعت قبل را دریافت کنند و می توانند از افزایش قند خون خود بعد از غذا یا کاهش آن بعد از یک ورزش یا فعالیت بدنی آگاه شوند. چنین ویژگی هایی ممکن است آنها را به دنبال کردن یک برنامه ی ورزشی و رژیم درمانی تشویق کند.

اگر استفاده از FGM برای خود مدیریتی دیابت و بهبود سبک زندگی موثر باشد، می توان انتظار داشت که در بیماران T2D که تحت درمان با انسولین نیستند، نیز موثر باشد. بر اساس این فرضیه، دکتر Ayaka Hayase، و همکارانش از دانشکده تحصیلات تکمیلی پزشکی دانشگاه ناگویا در ژاپن، قبلا یک کارآزمایی تصادفی و کنترل داررا انجام دادند که اثرات خود پایشی مرسوم قند خون( -SMBGاندازه گیری قند خون با گلوکومتر خانگی) وFGM را بر کنترل قند خون در این بیماران تجزیه و تحلیل می‌کرد. آنها نشان دادند که استفاده ازFGM  باعث بهبود هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) شد که پس از قطع نظارت بر گلوکز حفظ شد.

در مطالعه ی کنونی که در Primary Care Diabetes منتشر شد، محققان تغییرات در پارامترهای مختلف را با استفاده از FGM تجزیه و تحلیل کردند تا عواملی را که بر بهبود کنترل قند خون با استفاده از FGM تأثیر می‌گذارند، شناسایی کنند. آنها از داده های 48 نفر از 49 شرکت کننده ی مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت درمان با انسولین نبودند، و در مطالعه قبلی در گروه کاربرانFGM قرار داشتند، استفاده کردند.

این تجزیه و تحلیل به یافته های زیر منجر شد:

· تجزیه و تحلیل داده های FGM در طول دوره 12 هفته ای استفاده از FGM نشان داد که میانگین هفتگی سطح قند خون به طور قابل توجهی در همان هفته ی اول در مقایسه با مقادیر پایه(در ابتدا قبل از استفاده از FGM) کاهش یافت و این کاهش به مدت 12 هفته ادامه یافت.

· بهبود رضایت از درمان دیابت بر اساس نمره ی "تمایل به ادامه ی درمان فعلی" در پرسشنامه ی رضایت، به طور قابل توجهی با بهبود HbA1c در هفته های 12 و 24 مرتبط بود.

· بهبود HbA1c با بهبود رضایت از درمان همراه بود.

· تغییرات در HbA1c با درصد زمان فعال بودن CGM مرتبط بود.

محققان نتیجه گیری کردند که بهبود سریع و طولانی مدت HbA1c با استفاده از FGM با بهبود رضایت از ادامه درمان فعلی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت درمان با انسولین نبودند، همراه بود.

محدودیت های مطالعه ی فعلی این بود که در آن از داده های کارآزمایی قبلی استفاده شد و تعداد شرکت کنندگان محدود بود. همچنین تغییرات سبک زندگی شرکت کنندگان ارزیابی نشد.

محققان انجام یک مطالعه آینده نگر را با استفاده از FGM به عنوان ابزاری توانمند برای خود مدیریتی دیابت در آینده برای ارزیابی بهبود سبک زندگی با استفاده از FGM و روشن کردن حمایت موثر در ارتباط با استفاده از FGM پیشنهاد کردند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/flash-glucose-monitoring-improves-glycemic-control-and-treatment-satisfaction-in-non-insulin-treated-diabetes-patients-119507